Honda BF10 SRU/LRU

"BÄRBAR KRAFT"

Lyft bara på dem och kör iväg.

BF8 - BF10-motorerna är lätta, kompakta och deras vikbara handtag gör dem suveränt bärbara. De är perfekta för uppblåsbara båtar, jollar och ekor och de blir perfekta extramotorer för större fisketursbåtar och segelbåtar.

SMIDIG UNDER-HÅLLNING ATT TA MED SIG

Om du arbetar på sjön eller bara vill njuta av din båttur kommer dessa lätta motorer med åtta och tio hästkrafter alltid att få jobbet gjort.

Var beredd när sjön kallar... När du sitter i din uppblåsbara eller lilla båt och guppar mjukt på vattnet finns seriös underhållning inte längre bort än ett kort ryck i startlinan – eller ett tryck på en knapp. När den tysta 4-taktaren snurrar igång via fjärreglage eller manuellt behöver du bara dra på och känna kraften när du snabbt lyfts upp på bärplansvågen.

DE HAR KRAFT

Och det finns gott om det också. Och med ett rykte som är byggt på tillförlitlighet, överlägsen bränsleeffektivitet och låga utsläpp är din båt inte komplett utan en.

Dessa lätta 4-taktsmotorer är lätta att starta med en programmerad tändning (PGM IG) som ger rätt mängd bränsle/luft-blandning till de två cylindrarna. Så när du startar din Honda – även när den är kall – kommer den aldrig att svika dig.

De har kraft

Med elstartade motorer är det mycket viktigt att hålla sitt batteri bra skick så att de förblir tillförlitliga. Och om du har elektriska instrument ombord bibehåller generatorn med hög uteffekt laddningen på toppnivå för att allt ska fungera – till och med vid dörjningshastigheter. Den fyrbladiga standardpropellern överför kraften via ett slankt hydrodynamiskt växelhus rakt ner i vattnet. Vi har även en high thrust propeller för den med speciella krav.

LÄTT OCH ENKELT

Om du har en uppblåsbar båt, ribbåt eller en jolle är dessa motorer inte bara lätta att transportera, de är lätta att använda också.

Lättstartad

Båda motorerna har ett dekompressionssystem för att starta lätt. Detta gör motorn mycket lättare att dra runt med det där första rycket om du har den manuella rekylstart och det drar inte så mycket ström från batteriet om du har elektrisk start.

UTMÄRKANDE EGENSKAPER

Med dess snygga silverfärgade lack ser du genast att det är en Honda.

När den sitter monterad bak på båten och i vattnet ser den fantastisk ut när omgivningens färger återspeglas i lacken. Den slanka designen och de skulpterade linjerna löper hela vägen ned till det superslanka hydrodynamiska växellådshuset, vilket innebär en lägre motståndskoefficient och bättre bränsleekonomi när du verkligen drar på.

Vikbara handtag

BF8 och BF10 har inbyggda vikbara handtag, placerade exakt i tyngdpunkten för att göra dem verkligen lätta att transportera - till och med när man bär omkring dem ser de bra ut.

HÅLL DEN REN

Honda var först med 4-taktsutombordare, och 1993 var vi det första företaget att överträffa reglerna för Bodensjön – de första utsläppsreglerna för avgasutsläpp i världen.

Historien om 4-taktsutombordaren är synonym med historien om Hondas båtmotorer. Nu är, tack vare Hondas nyskapande teknik, 60 % av alla motorer i hela världen 4-taktare. The Unesco Biosphere vid Schall-sjön i Tyskland valde Honda som sin partner 2004; och valde våra produkter för att hjälpa dem skydda och återställa den naturliga insjömiljön.

Tyst ska det vara

BF10-utombordsmotorerna används av parkvakterna för att ta ut deras små båtar på sjön för att utföra sin fågelräkning under de tidiga morgontimmarna, så de måste inte bara vara rena, men tysta också. Hittills har de inte skrämt bort något av djurlivet!

Motorfakta

Längd:
BF 10 SRU
381 mm
BF 10 LRU
508 mm
Vikt:
BF 10 SRU
42 kg
BF 10 LRU
44 kg
Effekt:
10 hk
Maxvarv:
5000 - 6000 RPM
Startsystem:
Elektriskt
Bränsletank:
Ingen tank
Cylindrar:
2
Cylindervolym:
222 cc
Reglage:
Reglagebox
Trimsystem:
Inget/inte relevant
Växlar:
F-N-R